Czyste biuro dla alergików – jak dbać o porządek?

Czyste biuro dla alergików – jak dbać o porządek?

biuro dla alergików

Porządek jest ważny w każdym biurze, ale szczególnie dużo uwagi trzeba poświęcić miejscom, w których pracują alergicy. Dzisiaj osoby uczulone na kurz, roztocza, ale też silne środki chemiczne stanowią coraz większy procent całej populacji. Jest więc duża szansa na to, że niektórzy z nich są zatrudnieni w Twojej firmie. Z myślą o nich, coraz więcej przedsiębiorstw wdraża sprzątanie antyalergiczne. Na czym to polega? I czy sprawdzi się wszędzie? Wyjaśniamy!

 

biuro alergia

 

 

Kurz przeszkadza wszystkim, ale to alergicy najbardziej cierpią w kontakcie z roztoczami unoszącymi się w powietrzu, skrywającymi się w obiciach krzeseł czy między klawiszami na klawiaturze. Kichanie, nieżyt nosa, zaczerwienienie i pieczenie oczu, drapanie w gardle – te i wiele innych objawów alergii wziewnej bardzo utrudnia wykonywanie codziennych obowiązków zawodowych. Oto, co możesz zrobić, aby ułatwić uczulonym pracownikom funkcjonowanie w biurze.

 

Sprzątanie antyalergiczne – na czym polega?

 

Utrzymanie czystości w biurach zgodnie z najlepszymi standardami jest dzisiaj ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Firmy mają wysokie wymagania względem czynności porządkowych, dlatego decydują się współpracować w tym zakresie z przedsiębiorstwami zewnętrznymi. Te z kolei, chcąc sprostać nawet wygórowanym oczekiwaniom rozszerzają pakiety swoich usług m.in. o antyalergiczne sprzątanie biura.

To stosunkowo nowe pojęcie, które cieszy się rosnącym zainteresowaniem:

  • zakłada szczególne skupienie się na miejscach gromadzących kurz i roztocza,
  • wymaga wykorzystywania odpowiednich technik i środków czystości – najlepiej certyfikowanych, z atestem bezpieczeństwa i pewnym składem. Powinien on być wolny od najpopularniejszych alergenów – składników petrochemicznych, enzymów, barwników, sztucznych substancji zapachowych czy chloru. Oczywiście nie zawsze możliwe jest zastąpienie tradycyjnych (silnych) detergentów tymi antyalergicznymi (może to być trudne zwłaszcza w dezynfekcji), jednak tam, gdzie się da, warto to zrobić,
  • odnosi się także do czasu, w którym porządki są przeprowadzane. Najlepiej, aby czynności były realizowane poza standardowymi godzinami pracy biura. Dlaczego? Bo w czasie odkurzania czy ścierania blatów, osadzony na nich kurz ma tendencję do unoszenia się i jest wdychany przez ludzi.

 

 

alergia w biurze

 

 

Jak sprzątać, aby nie szkodzić alergikom?

 

Sprzątanie biura warto wcześniej zaplanować. Czynności powinny być realizowane po kolei, a nie chaotycznie. W przeciwnym razie kurz, zamiast znikać, rozprzestrzeni się w powietrzu i osiądzie na innych powierzchniach. Kluczowe jest zatem w pierwszej kolejności mycie na sucho, a potem na mokro, począwszy od góry. Na samym końcu odkurza się, aby usunąć kłęby z kątów, posadzki, wykładzin oraz dywanów. Przy odkurzaniu nie zapominaj o kratkach wentylacyjnych, listwach przypodłogowych i szczelinach za meblami. To tam zazwyczaj gromadzą się szkodliwe dla alergików związki. Jeżeli w pomieszczeniu znajdują się tekstylia, takie jak zasłony, firanki, obrusy czy serwety to trzeba je regularnie prać.

 

Sprzęt do sprzątania

 

W co wyposażyć zespół do sprzątania biura? Jeżeli zależy Ci na tym, żeby czynności zostały przeprowadzone w sposób przyjazny alergikom to sięgnij po:

  • odkurzacz ze zbiornikiem wodnym, gdzie odkłada się wciągnięty kurz,
  • ściereczki wilgotne, nasączone woskiem (chronią powierzchnię mebli przed przyciąganiem roztoczy),
  • ściereczki chłonne z mikrofibry – materiał, który jest antyalergiczny i stanowi barierę dla zanieczyszczeń.

Pomieszczenia w czasie sprzątania, jak również po jego zakończeniu warto dokładnie wywietrzyć. Wszystkie sprzęty używane w czasie porządków należy umyć i osuszyć po zakończeniu pracy, a worki w odkurzaczach, tak samo jak filtry, zmieniać regularnie

 

Przeczytaj więcej:

Pranie wykładzin w biurze - wskazówki dla Office Managerów 

pranie wykładzin w biurze fresh facility

 

Wyposażenie biura przyjaznego alergikowi

 

Sprzątanie antyalergiczne, a raczej znajomość procedur i rekomendacji w tym zakresie, pomaga utrzymać biuro w higienicznej czystości. A co jeszcze, jako przedsiębiorca możesz zrobić dla wrażliwszych pracowników? Już na etapie projektowania i urządzania biura:

  • zrezygnuj z firanek i zasłon, a zastąp je roletami,
  • zainstaluj klimatyzatory, wentylatory i rekuperatory – pomagają one w kreowaniu przyjaznego mikroklimatu (nie tylko optymalnej temperatury),
  • zrezygnuj z dywanów lub zastąp je krótkowłosymi wykładzinami,
  • uważaj na kwiatki, które wybierasz – niektóre silnie uczulają, przeczytaj → jakie kwiaty do biura? 
  • zapewnij pracownikom odpowiednie środki ochrony własnej – preparaty do dezynfekcji, antyalergiczne mydła w toaletach, maski ochronne, rękawiczki, gogle dla osób wykonujących prace fizyczne.

Jeżeli chcesz podnieść komfort pracy, ale też standard i prestiż swojego biura, nie zawahaj się aby zainwestować w oczyszczacze powietrza. Filtry świetnie radzą sobie z zanieczyszczeniami, które wpadają nawet przez zamknięte okna. Dzięki nim można się cieszyć przyjaznym mikroklimatem i oddychać powietrzem niemal w 100% oczyszczonym z drobnoustrojów, pyłków czy kurzu.

Antyalergiczne sprzątanie biur to usługa, która zyskuje na popularności. Firmy, które podejmują się tego typu czynności mają odpowiednie zaplecze – sprzęt oraz naturalne preparaty bez silnych związków chemicznych. Wiedzą też, w jaki sposób zaplanować porządki, aby jak najmniej ingerować w otoczenie, w którym pracuje osoba uczulona na roztocza.



autor: Paulina Duda

Koordynator Operacyjny Fresh Facility, odpowiada za relacje z kluczowymi klientami na terenie Krakowa.