Ekologiczne firmy — ranking marek, które są najbardziej eko

Kto przoduje w zestawieniu?

Prowadzenie biznesu w obecnych czasach wiąże się z wieloma wyzwaniami. Jednym z największych jest bycie eko i prowadzenie produkcji czy świadczenie usług zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju. Nie jest to łatwe, lecz opłacalne – klienci coraz bardziej świadomie wybierają do współpracy marki, których poglądy są tożsame z ich poglądami na ekologię. Zobacz najbardziej ekologiczne firmy na świecie, które mogą być wzorem do naśladowania!

 

 

Wiele opiniotwórczych przedsiębiorstw, badaczy zajmuje się weryfikowaniem i klasyfikowaniem firm pod kątem ich działalności ekologicznej. To ważne, bo według Forbes dziś nawet 92% konsumentów deklaruje, że chętniej wybierają produkty firm realizujących założenia zrównoważonego rozwoju. A czy firmy są chętne do wdrażania tych założeń? Ich świadomość rośnie, a rozwiązania eko często są nie tylko kwestią dobrowolnego wyboru, lecz koniecznością podyktowaną np. zaostrzającymi się przepisami. Zobacz, jak w obliczu tych wyzwań wypadają polskie i międzynarodowe przedsiębiorstwa.

 

Ogólnoświatowy ranking Corporate Knights

 

Według raportu Global 100 przygotowanego przez Corporate Knights najbardziej ekologiczną firmą na świecie jest Schnitzer Steel Industries – amerykańskie przedsiębiorstwo hutnicze, które udowodniło, że nawet w najbardziej emisyjnej branż można rozwijać się w sposób zrównoważony. Robią to poprzez m.in. recykling stali i ponowną produkcję w urządzeniach zasilanych wodą. Tuż za nimi plasuje się duński producent turbin wiatrowych, firma logistyczna Brambles, Brookfield Renewable Partners pomagająca firmom w dekarbonizacji, Autodesk sprzedający oprogramowanie pomagające w prowadzeniu gospodarki zeroemisyjnej, Evoqua Water, Stantec i inni. 

 

Ekologiczne firmy w branży motoryzacyjnej

 

Sporym zaskoczeniem były wyniki rankingu Best Global Green Brands, w którym bezapelacyjnie ekologicznymi liderami okazały się firmy motoryzacyjne. Na podium zamiennie występowały Toyota, Ford oraz Honda. W badaniu Deloitte pod uwagę były brane następujące aspekty:

  • działania operacyjne – energooszczędność, zarządzanie odpadami,
  • transport i logistyka,
  • procedury wdrożone celem efektywnego zarządzania i stosowania programów środowiskowych,
  • zarządzanie łańcuchem dostaw,
  • produkt, usługa,
  • zaangażowanie pracowników i właścicieli w zieloną zmianę.

Trzeba jednak wiedzieć, że nie są to jedyne obszary oceniane w tego typu badaniach. Istotne jest funkcjonowanie wewnętrzne i zewnętrzne firmy, a także budowanie zielonego wizerunku w komunikacji z klientami. Liczy się przy tym autentyczność, spójność działań i konsekwencja w dążeniu do założonego celu, wreszcie skala rozwiązywanych problemów i zrozumienie ich.

 

Wyzwania eko dla branży modowej – kto umie im sprostać?

 

Ubrania uchodzą za jeden z najbardziej problematycznych w utylizacji odpadów, którego trudno pozbyć się bezzostawiania istotnego śladu węglowego. Nic dziwnego, że firmy produkujące ubrania coraz chętniej uprawiają tzw. zielony marketing. Jego celem jest produkowanie ubrań z biodegradowalnych materiałów, recykling starej odzieży, zachęcanie do inwestowanie w ubrania lepszej jakości, które posłużą na dłużej. Stąd widoczne zainteresowanie markami luksusowymi, a mniejsze produktami chińskimi. Kupujący chcą nie tylko wiedzieć, że firma jest eko, lecz potrzebują na to konkretnych dowodów. Co robi, aby zminimalizować degradację środowiska naturalnego? Czy inicjuje lub wspiera akcje mające na celu ochronę środowiska? Czy edukuje odbiorców? Liczą się fakty.

Jeśli chodzi o zrównoważoną modę, to według ekspertów Good On You w 2023 roku założenia najlepiej realizowały:

  • Outland Denim – australijska firma stosująca świadomie wyselekcjonowane materiały jak certyfikowana bawełna w standardzie Global Organic Textile Standard,
  • Infantinium Victoria – niemiecki producent odzieży dla dzieci łączący haute couture z ekologicznymi materiałami i zrównoważoną produkcją,
  • Monsoon Blooms – australijska firma farbująca ubrania roślinami,
  • Culthread – brytyjska ekologiczna marka odzieżowa szyjąca ubrania z takich materiałów jak przędza z recyklingu butelek PET czy wiskoza bambusowa.

Na dalszych pozycjach w rankingu uplasowały się jeszcze No Nasties, Sorella Organics, LA Relaxed oraz Knickey.

 

 

planet friendly

 

Ciekawe pomysły w branży kosmetycznej

 

Bardzo duże pole do popisu, jeśli chodzi o ochronę środowiska ma branża kosmetyczna. Przykładem są działania Jan Barba Natura bazujące na założeniach zero waste. Chodzi głównie o zakup wyrobów kosmetycznych w wielorazowych opakowaniach ze szkła, które można wielokrotnie napełniać. Inne rozwiązania eko znajdziesz u takich producentów jak Mydlarnia 4 Szpaki, Cosmos, Yope, Tołpa, Cosmebio, Ecocert czy Hagi. Tu rozwiązania ekologiczne są tym ważniejsze, że odnoszą się do składu kosmetyków, a jeśli jest on naturalny, pozbawiony sztucznych zapachów czy barwników, to oznacza same korzyści dla użytkowników. 

 

Branża cleaningowa

 

Jeśli mowa o kosmetykach, to nie sposób pominąć znaczenia ekologicznych środków czystości i metod sprzątania wspierających ochronę środowiska naturalnego. Branża cleaningowa i firmy produkujące chemię profesjonalną nie pozostają w tyle i równie dynamicznie rozwijają asortyment produktów spełniających założenia zrównoważonego rozwoju. Przykładem są produkty Buzil i Planta z certyfikatami ekologicznymi, z których korzystamy we Fresh Facility. Czy też firma Tork i program PaperCircle, o którym więcej piszemy tutaj.

Nasza działalność proekologiczna nie ogranicza się jedynie do współpracy ze świadomymi dostawcami, w codziennym sprzątaniu biur dbamy też o mniejsze zużycie wody i energii, korzystamy z wielorazowych czyścików czy systemów precyzyjnego dozowania. Regularnie szkolimy nasz personel i pomagamy Office Managerom wdrażać ekopraktyki do przestrzeni biurowych. Zachęcamy do zapoznania się z naszą ekologiczną propozycją profesjonalnego sprzątania? 

Wiesz, że ekologiczne nie znaczy droższe? Sprawdź!