Estetyka gabinetu – Jak przygotować placówkę medyczną na przyjęcie klientów?

Jak wygląda kwestia dezynfekcji w placówkach oświatowych?

Gabinet, w którym wykonywane są zabiegi lecznicze czy medycyny estetycznej powinien być czysty. Jednak wobec takich miejsc wymagania bywają znacznie wyższe, a dotyczą także wyglądu oraz estetyki. Twoi klienci wchodząc do środka oczekują świeżości, kojących zapachów, schludnej i eleganckiej przestrzeni. Zadbaj o dobre pierwsze wrażenie. Jak? Zacznij od zweryfikowania, czy lokal spełnia normy.  .  

 

 

Znalazłeś idealny gabinet na prowadzenie działalności medycznej lub pokrewnej? Zanim zaprosisz do niego pierwszych pacjentów, musisz sprawdzić, czy pomieszczenie nadaje się do pełnienia swojej funkcji. Względem placówek leczniczych wymagania są dość restrykcyjne, a odnoszą się do ogólnoprzestrzennych, ogólnobudowlanych i instalacji. Koniecznie jest też zaaranżowanie wejścia z uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych, tj. zamontowanie windy lub podjazdu. Gdy uda się spełnić te wymogi, przychodzi czas na urządzenie wnętrz.

 

Gabinety lekarskie – podział na strefy

 

W zależności od tego, jaki zakres usług realizuje dana placówka medyczna, wyposażenie powinno być dopasowane do rodzaju wykonywanych zabiegów. Inne przybory przydają się w gabinecie stomatologicznym, inne w gabinecie medycyny estetycznej. Jedno je łączy – muszą być nieskazitelnie czyste, dlatego na utrzymanie ich w porządku poświęca się równie dużo czasu co na sprzątanie placówki medycznej ogólnie. 

Wnętrze każdego z takich miejsc można podzielić na kilka stref:

  • rejestrację z poczekalnią i szatnią dla gości,
  • pomieszczenie do przechowywania odpadów i brudnych ubrań,
  • miejsce do sterylizacji narzędzi,
  • gabinety do wykonywania zabiegów leczniczych/upiększających,
  • zaplecze higieniczno-sanitarne.

 

Która z nich, patrząc z perspektywy czynności porządkowych, wymaga najwięcej uwagi? Przy wejściu najbardziej narażona na zabrudzenia jest posadzka, dlatego w poczekalni zimą czy w deszczowe dni trzeba myć podłogę nawet kilkukrotnie. Jednocześnie trzeba przy tym zadbać o stosowanie preparatów, które nie będą wydzielały brzydkich zapachów – przyjemny aromat unoszący się w powietrzu to wizytówka salonu! 

Same gabinety powinno się sprzątać przy użyciu płynu o właściwościach dezynfekujących. To samo tyczy się poszczególnych narzędzi wielokrotnego użytku - ich wyparzaniem zajmuje się głównie autoklaw. W pracach porządkowych nie należy pomijać również trudno dostępnych miejsc, takich jak żaluzje, żeberka kaloryferów, klimatyzatory, a nawet kratki wentylacyjne.

 

Zakres czynności porządkowych zgodnie z przepisami BHP

 

Aktualne przepisy BHP jasno regulują wymogi dotyczące utrzymania czystości w gabinetach lekarskich, stomatologicznych, medycyny estetycznej, a także częściach wspólnych. Odnoszą się do:

  • częstotliwości sprzątania – niektóre czynności, jak dezynfekcja klamek czy toalet powinny odbywać się codziennie. Inne, jak wynoszenie śmieci – codziennie, a jeszcze inne typu czyszczenie lamp – minimum raz na miesiąc
  • miejsc objętych sprzątaniem – korytarze, gabinety zabiegowe, poczekalnie, toalety, pomieszczenia socjalne, brudowniki, pomieszczenia do sterylizacji narzędzi, pokoje pozabiegowe
  • preparatów nadających się do sprzątania placówki medycznej z uwzględnieniem planu higieny powieszonego w miejscu przechowywania środków higienicznych.

Aby móc zrealizować wszystkie zadania, warto mieć opracowaną do tego celu listę kontrolną. To rozwiązanie stosowane przez profesjonalne firmy sprzątające, w których duży nacisk kładzie się na skrupulatność – żadne miejsce nie może zostać brudne czy niedoczyszczone np. przez niedopatrzenie pracownika.

 

Utrzymanie gabinetu w czystości

Utrzymanie w czystości gabinetu w salonie urody czy przychodni lekarskiej jest bardzo pracochłonne. Wymaga zaangażowania wielu godzin oraz osób, które w tym czasie mogłyby wykonywać inne prace. Wykorzystaj ich potencjał w zadaniach, do których są stworzeni, a sprzątanie zostaw ekspertom. 

Właśnie wychodząc z tego założenia, wielu przedsiębiorców zdecydowało się nawiązać współpracę z zewnętrzną firmą sprzątającą. Zajmuje się ona:

  • odkażaniem koszów na śmieci, wymianą worków foliowych,
  • myciem i dezynfekowaniem elementów wyposażenia – lamp, wag, kozetek, parapetów, włączników dotykowych, uchwytów, biurek, krzeseł zabiegowych,
  • myciem krzeseł, ławek, stolików w poczekalni,
  • usuwaniem wszelkich śladów i innych zabrudzeń z ławy recepcyjnej,
  • myciem i uzupełnianiem dozowników na mydło, płyn antybakteryjny, ręczniki papierowe, papier toaletowy,
  • dbaniem o czystość fug, framug, glazury, cokołów, progów, baterii,
  • ręcznym zmywaniem naczyń, 
  • wymianą starych kwiatów z wazonów na nowe,
  • wyrzucaniem resztek pozostawionego jedzenia.

 

 

Trzeba mieć na uwadze to, że niektóre zadania realizowane są schematycznie, a polegają głównie na usuwaniu powierzchownych zabrudzeń, jak ślady butów czy warstwy kurzu. Jednak zdarza się, że do posprzątania jest np. miejsce zanieczyszczone krwią czy innymi wydzielinami zawierającymi czynniki chorobotwórcze. Odpady biologiczne wymagają możliwie jak najszybszego usunięcia, zgodnie z przyjętymi procedurami.

 

Inne wymogi 

 

Sprzątanie jest ważne, ale w razie kontroli Sanepid zwróci też uwagę na inne aspekty wpływające na komfort i bezpieczeństwo korzystania z obiektu medycznego czy kosmetycznego. Choć dzisiaj stawiane im wymogi są znacznie łagodniejsze niż wcześniej, to nadal regulują kwestie związane m.in. z utrzymaniem prawidłowej temperatury, która może się różnić w zależności od miejsca, wykonywanych zabiegów i używanych w gabinecie preparatów. Niedopuszczalne, zwłaszcza w okresie pandemicznym, jest nieposiadanie stacji dezynfekujących czy instrukcji dotyczących mycia rąk i noszenia maseczek.

 

Jak widzisz, założenie oraz prowadzenie gabinetu medycyny estetycznej, lekarskiego czy stomatologicznego wymaga ogromnego zaangażowania. Zamiast tracić czas na śledzenie przepisów i procedur, lepiej skup się na tych zadaniach, w których jesteś ekspertem. Obsługuj swoich pacjentów, a czynności związane ze sprzątaniem placówki medycznej powierz wyspecjalizowanej firmie zewnętrznej. 



autor: Agnieszka Kolasa

Koordynator Operacyjny Oddział Warszawa