Regulamin firmowej kuchni

Kto sprząta firmową kuchnię – pracownicy czy ekipa porządkowa?

Przestrzeń biurowa, którą użytkują wszyscy pracownicy, jest miejscem, o które należy solidarnie dbać. Dlatego też w wielu przedsiębiorstwach wdraża się i przestrzega regulaminów firmowej kuchni, będącej najczęstszym miejscem spotkań. Jeżeli jest ona urządzona w kiepskim guście, słabo wyposażona, ciasna i wreszcie brudna, może zniechęcać pracowników do odwiedzin. Zamiast w kuchni będą woleli jeść przy biurkach, co jak wiadomo daje opłakane skutki. Zobacz przykładowy regulamin i spróbuj wdrożyć go w swojej firmie!

 

Po co regulamin w firmowej kuchni?

 

Czy regulamin w firmowej kuchni jest w ogóle potrzebny? Możesz zastanawiać się nad zasadnością jego wprowadzenia, szczególnie jeśli zarządzasz małym zespołem albo zatrudniasz ekipę sprzątającą. My jednak gorąco zachęcamy do wdrożenia takiej praktyki. Pozwoli ona na solidarne dbanie o wspólną przestrzeń i kształtowanie dobrych nawyków.

Regulamin faktycznie może pełnić rolę edukacyjną – Twoi pracownicy nie zawsze są świadomi, czego oczekuje się od nich poza realizowaniem obowiązków zawodowych. Czy sprzątanie w podstawowym zakresie zalicza się do tego? O tym dowiedzą się właśnie z regulaminu wiszącego w dobrze widocznym miejscu!

 

Przygotowanie do wdrożenia regulaminu korzystania z kuchni

 

Gdy z dnia na dzień po prostu przygotujesz, albo co gorsza, kupisz gotowy regulamin korzystania z kuchni, nie spodziewaj się dobrych efektów. Owszem pracownicy zauważą zmianę w postaci nowego plakatu czy obrazka wiszącego na ścianie, ale nie zwrócą na niego większej uwagi. Pomyślą, że jego umieszczenie w tym miejscu to kolejny obowiązek wynikający z regulacji BHP. 

Jeżeli chcesz, żeby regulamin zaistniał w świadomości odbiorców, musisz go odpowiednio wyeksponować, a także przygotować sobie grunt pod tę małą rewolucję. Zacznij od:

  • zaopatrzenia kuchni w potrzebne środki czystości – mydła, płyny do mycia naczyń, wymienne worki na śmieci, pojemniki do segregowania odpadów,
  • zaopatrzenia kuchni w naczynia,
  • rozmowy z pracownikami – wyjaśnienia im, czym jest regulamin, co obejmuje, dlaczego zależy Ci na jego wprowadzeniu, jak widzisz WSPÓLNE dbanie o przestrzeń kuchenną.

Przygotowanie kuchni poprzez jej odpowiednie wyposażenie i rozmowa z samymi zainteresowanymi to podstawa do wprowadzenia, a potem respektowania nowych regulacji w firmie. Nigdy nie pomijaj tego etapu!

 

 

Obowiązkowe punkty regulaminu korzystania z kuchni w firmie

 

Skoro już wiesz, jakie znaczenie dla funkcjonowania Twojej firmy, jak również komfortu pracowników ma regulamin korzystania ze wspólnej kuchni, przejdź do ustalenia, jakie punkty powinny się w nim znaleźć. 

Skup się na tych obszarach, które są dla Ciebie najważniejsze. Bez wątpienia są to te, dotyczące stricte utrzymania czystości wokół siebie, czyli sprzątanie po zjedzonym posiłku. Gdy każdy użytkownik kuchni zadba o to, aby po lunchu usunąć papierki czy kartony po kanapkach, umyć kubek po kawie lub przynajmniej włożyć go do zmywarki, to w kuchni niemal stale będzie czysto. 

Czystość wpływa na bezpieczeństwo, dlatego na pewno ważnym punktem będzie weryfikowanie na bieżąco zawartości lodówki. To, co nadaje się do wyrzucenia powinno znaleźć się w odpowiednio oznakowanym pojemniku. Na pewno segregacja śmieci będzie jednym z głównych punktów regulaminu firmowego.

 

Kto sprząta firmową kuchnię – pracownicy czy ekipa porządkowa?

 

Skoro zatrudniasz firmę sprzątającą, to może wymaganie, żeby pracownicy też dbali o porządek w firmowej kuchni jest już zbędne? Nic bardziej mylnego! Otóż ekipa porządkowa realizuje swoje obowiązki zgodnie z ustalonym harmonogramem – czasem raz dziennie (wieczorem), czasem co 2-3 dni. To pozwala na generalne porządki, ale nie rozwiązuje problemu codziennych zabrudzeń, które są generowane na bieżąco. 

Jeśli plamy z rozlanej na posadzkę herbaty czy okruszki z blatu nie zostaną od razu usunięte, to wywołają lawinę – brzydkie zapachy, klejące się powierzchnie, nieestetyczne zacieki, brak czystych naczyń, to tylko niektóre z konsekwencji. Bezpośrednio wpływają one na pogorszenie samopoczucia, a kuchnia z miejsca spotkań, w którym toczą się rozmowy i pojawiają się kreatywne pomysły, staje się miejscem omijanym szerokim łukiem.

Generalnie główny ciężar odpowiedzialności za sprzątanie firmy leży po stronie ekipy porządkowej. Jednak jej praca ma większy sens i jest bardziej wydajna, gdy pracownicy przynajmniej w minimalnym zakresie dbają o czystość wokół siebie.  

 

Jaki powinien być dobry regulamin?

 

Możesz zastanawiać się nad tym, jak od strony merytorycznej powinien wyglądać dobrze skonstruowany regulamin korzystania z kuchni. Oczywiście:

  • nie może on być zbyt rozbudowany, bo nikt go nie przeczyta, a jeśli przeczyta to szybko zapomni,
  • nie może być bardzo restrykcyjny – głównym zadaniem Twoich pracowników nie jest sprzątanie (tym zajmuje się ekipa porządkowa). Nie powinni oni mieć wrażenia, że wymagasz od nich generalnego sprzątania przy każdej wizycie w pomieszczeniu.

Na pewno zrezygnuj z gotowych regulaminów, które są stworzone z myślą o wszystkich i tak uniwersalne, że nie będą precyzyjnie trafiały w Twoje oczekiwania. Pamiętaj, że podstawą sukcesu jest przejrzysta i zrozumiała komunikacja z pracownikami, a do nich lepiej trafi spersonalizowany regulamin w ciekawej szacie graficznej niż cokolwiek innego.

 

W jaki sposób zaprezentować pracownikom regulamin?

 

Na pewno regulamin, który zamierzasz powiesić w kuchni musi się wyróżniać na jej tle. Nie powinna to być zwyczajna, zadrukowana drobnym maczkiem tabliczka A4. Po pierwsze – nikt nie zwróci na nią uwagi. Po drugie – będzie nieciekawa wizualnie.

Potraktuj regulamin nie tylko jako zbiór regulacji pracowniczych, ale też element dekoracyjny. Postaw na formę graficzną z niewielką ilością treści. Hasła wystarczą, a nawet zostaną lepiej zapamiętane niż dłuższe, opisowe formy.
Przygotowaliśmy regulamin czystej kuchni, który możesz pobrać i powiesić w firmowej kuchni, w ten sposób pracownicy nabiorą nawyków sprzątania po sobie.

 

 

Przykładowy regulamin korzystania z kuchni firmowej

 

Nie masz pomysłu na stworzenie firmowego regulaminu do swojej kuchni? Jak już wspomnieliśmy, nie rezygnuj ze spersonalizowanej formy. Przy jego tworzeniu możesz sugerować się przykładowym zestawem reguł znajdującym się poniżej:

  1. Nie zostawiaj śmieci na blacie szafki i stołu.
  2. Segreguj odpady zgodnie z oznaczeniem na koszach.
  3. Dbaj o porządek w lodówce.
  4. Usuwaj z lodówki i szafek produkty otwarte/po terminie przydatności do spożycia.
  5. Nie spłukuj resztek jedzenia w zlewie.
  6. Usuwaj od razu rozlane płyny.
  7. Pamiętaj o dezynfekowaniu dłoni przy wchodzeniu/wychodzeniu z kuchni.
  8. Zmywaj naczynia po użyciu / wkładaj naczynia do zmywarki.
  9. Zachowuj ciszę – daj innym zjeść w spokoju.
  10. Zamykaj pojemniki po kawie/herbacie/cukrze.

Przestrzeganie powyższych zasad nie powinno nikomu nastręczać trudności, bo jest tym, z czym spotykają się na co dzień we własnych domach. Kultura czystości przynajmniej w podstawowym zakresie i wspólne dbanie o otoczenie, w którym każdego dnia spędza się mnóstwo czasu sprawiają, że pracownicy są też bardziej zjednoczeni i solidaryzują się ze sobą.



autor: Paulina Duda

Koordynator Operacyjny Fresh Facility, odpowiada za relacje z kluczowymi klientami na terenie Krakowa.