ROZPOCZĘCIE USŁUGI W NOWYM OBIEKCIE

Jak wygląda start usługi sprzątania? Przeczytaj, co w tym temacie pisze koordynator Klaudia Orzechowska

Pierwsze wrażenie - niezmiernie znaczący psychologiczny aspekt, który w biznesie jest równie ważny co w życiu prywatnym. Mamy ogromny wpływ, w dodatku niewielkim kosztem na to, jakie wrażenie zrobimy w nowym miejscu. To co wydarzy się przy pierwszym spotkaniu z klientem, będzie przez długi czas rzutować na jego opinię. Błędy popełnione w tym etapie, mogą permanentnie zniweczyć kontakt ze zleceniodawcą.

 

 

GROMADZENIE INFORMACJI

 

Pierwszym i najważniejszym punktem jest zebranie informacji o obiekcie. Należy poznać przede wszystkim metraż (dla zaplanowania właściwego czasu pracy/liczby etatów), rodzaje nawierzchni (dla zaplanowania właściwej technologii sprzątania) oraz charakter obiektu (medyczny/biurowy/produkcyjny itp. - dla przygotowania planu higieny).

 

DOBÓR TECHNOLOGII

 

Na tym etapie planujemy czym i jak będziemy sprzątać. W zależności od potrzeb obiektu, wybieramy sprzęt (wózki/mopy/drobny sprzęt) oraz środki czystości, które w dużych obiektach powinny zostać zaplanowane wraz ze stacjami dozującymi. Należy zwrócić szczególną uwagę na dobór chemii, tak aby każda powierzchnia była myta odpowiednim środkiem. Planując wybór rodzaju mopów i ścierek oraz ich ilość trzeba wziąć pod uwagę wiele aspektów. Jeśli chodzi o rodzaj, to podobnie jak środki, zależy od nawierzchni, natomiast ilość zależy zarówno od metrażu jak i ilości personelu i ich zmian na obiekcie.

 

koordynowanie usługi sprzątania biur

 

Aby wyczerpująco zobrazować ten aspekt wyobraźmy sobie obiekt, w którym personel sprzątający pracuje w systemie 3-zmianowym, po 5 osób na zmianę. Każda osoba na swojej zmianie zużyje 10 ścierek, co daje 150 ścierek na dobę. Ścierki nie mogą być prane z mopami, więc należy zaplanować odpowiednio pranie (średnio 150 ścierek to 2 ładunki prania) w czasie cyklu prania połowa używanych dobowo ścierek jest wyłączona z użytku. W tym przypadku „bezpieczna” ilość ścierek to min. 300 sztuk, uwzględniając liczbę personelu, cykl prania oraz zużycie materiału.

Każdy obiekt będzie wymagał innej technologii, więc warto poświęcić czas na wnikliwą wizję lokalną, aby jak najlepiej się przygotować do uruchomienia usługi.

 

PLAN HIGIENY

 

Tutaj planujemy szczegółowo harmonogram sprzątania, metodę sprzątania, sposób dozowania środków oraz częstotliwość poszczególnych czynności. Warto ten plan sporządzić na piśmie i wykorzystać w trakcie szkolenia personelu. Wraz z pozostałymi instrukcjami (BHP, ppoż, karty charakterystyki) stworzą praktyczne kompendium wiedzy dla liniowego pracownika.

Plan higieny powinien uwzględniać charakter obiektu - placówki medyczne wymagają wzmożonej dezynfekcji oraz przeszkolenia w zakresie postępowania z odpadami medycznymi, natomiast obiekt produkcyjny z ciężkimi zabrudzeniami odpowiedniej (w skali pH) chemii.

 

 

Etap rekrutacji jest niezmiernie ważny, z uwagi na fakt, iż personel liniowy niezaprzeczalnie jest wizytówką firmy. Powinniśmy wybrać osobę kompetentną, doświadczoną, odpowiednio ją przeszkolić i przygotować do rozpoczęcia pracy (przydzielenie odzieży roboczej, szkolenia w zakresie dozowania i BHP).

 

PODSUMOWANIE

 

Wdrażając usługę w nowym obiekcie, kolokwialnie mówiąc należy wszystko dopiąć na ostatni guzik. Wykazując się profesjonalizmem na starcie, ułatwimy sobie prowadzenie klienta w przyszłości, ponieważ jego tolerancja błędów w usłudze i obsłudze będzie znamiennie wyższa.

Autor: Klaudia Orzechowska

Koordynator Operacyjny Śląsk