Serwis Dzienny

Sprzątanie biura w trakcie pracy 

serwis dzienny

Biuro powinno estetycznie prezentować się przez cały dzień, dlatego też samo sprzątanie wieczorne, nocne czy weekendowe nie wystarczy. Wiele firm decyduje się też na serwis dzienny, czyli zatrudnienie Pani zajmującej się podtrzymaniem porządku w godzinach pracy biura. Bieżące opróżnianie koszy na śmieci czy zmywanie naczyń w dużym stopniu wpływa na wygląd wnętrz, ale też ułatwia generalne sprzątanie po zamknięciu obiektu. 

 

Jeżeli zatrudniasz profesjonalistę, to możesz liczyć na to, że „niewidzialna ręka” będzie Ci bardzo pomocna. Dlaczego „niewidzialna”? Nie da się ukryć, że od ekipy świadczącej serwis dzienny oczekuje się maksymalnego zaangażowania i ogromnej dyskrecji. Kultura pracy powinna stać na bardzo wysokim poziomie, bo tylko wtedy ani pani sprzątająca, ani pracownicy biurowi nie będą sobie nawzajem przeszkadzać w realizowaniu obowiązków i tym samym utrzymają wydajność.

 

Godziny, w jakich pracuje serwis dzienny

 

Godziny pracy serwisu dziennego zazwyczaj pokrywają się z godzinami otwarcia biura. W wielu miejscach pracuje się na zmiany, a poszczególne zespoły zaczynają od godziny 7,8, 9 lub 10 – czasem do wyboru. Kończą odpowiednio w przedziale od 15 do 18. Zatem godziny między 7 a 18 uznaje się zazwyczaj za takie, w których panuje wzmożony ruch. Wtedy też trzeba dopasować ilość personelu, jak również sprzętów do warunków oraz zapotrzebowania. 

 

Zanim ruch w biurze rozkręci się i tuż po tym, jak większość pracowników opuści jego progi, można zacząć porządki z wykorzystaniem odkurzaczy czy myjek. Większa liczba pracowników ekipy porządkowej również będzie mile widziana, a nawet wskazana do tego, aby szybciej i sprawniej przygotować biuro na kolejny

dzień pracy.

Serwis dzienny – usługi dopasowane do potrzeb firmy

 

Zakres czynności realizowanych przez serwis dzienny zawsze zależy od indywidualnych ustaleń między zleceniodawcą a podwykonawcą. Podobnie, jak godziny pracy, również zadania z listy kontrolnej należy wcześniej przeanalizować, dopasowując je do:

  • charakteru przedsiębiorstwa – czym się zajmuje, jakie zadanie realizuje, czy muszą w nim panować sterylne warunki, 
  • wielkości przedsiębiorstwa – ile osób zatrudnia, jaki jest metraż budynku, czy jest dużo przeszklonych elementów, co składa się na jego wyposażenie,
  • pory roku – jesienią i zimą zachodzi konieczność częstszego zmywania posadzek. Aby było to bezpieczne ustawia się specjalne znaki z komunikatem „Uwaga! Ślisko”,
  • lokalizacji – są takie miejsca, w których zanieczyszczenia gromadzą się szybciej. Jeżeli biurowiec leży przy głównej miejskiej arterii to większe ryzyko zabrudzenia okien i konieczność częstszego mycia szyb.

 

W wielu miejscach oczekuje się tego, że pracownik serwisu dziennego będzie dbał nie tylko o czystość, ale też o funkcjonowanie firmy. Dlatego też warto ustalić zakres usług jeszcze przed rozpoczęciem współpracy. Wtedy też można wdrożyć osobę w inne obowiązki, częściowo związane z prowadzeniem prac serwisowych lub administracyjnych.

 

Jaki powinien być serwis dzienny?

 

Jeżeli chodzi o serwis dzienny to zazwyczaj są to prace porządkowe o niewielkim stopniu uciążliwości. Najczęściej tym mianem określa się wszystkie czynności wykonywane w standardowych godzinach otwarcia biura, które:

  • podtrzymują efekty porządków generalnych odbywających się wcześnie rano, w nocy lub w weekendy,
  • nie przeszkadzają pracownikom w realizowaniu ich obowiązków zawodowych,
  • nie są zbyt głośne, nie wiążą się z używaniem środków o mocnym zapachu, nie wpływają na widoczność ani zaburzenie prywatności.

Czym zajmuje się serwis dzienny?

 

Kiedy już zostanie ustalone, jakie są indywidualne potrzeby przedsiębiorstwa, można przejść do planowania czynności, które będą wykonywane przez zespół sprzątający. W ramach serwisu dziennego wykonuje się:

  • zmywanie naczyń, wkładanie/wyciąganie naczyń ze zmywarki, 
  • układanie produktów w lodówkach,
  • czyszczenie toalet,
  • uzupełnianie mydła, płynu dezynfekującego, ręczników papierowych, papieru toaletowego,
  • czyszczenie klamek, poręczy,
  • mycie luster, szklanych powierzchni na ścianach, drzwiach,
  • ścieranie kurzy,
  • zamiatanie posadzek.

 

Gdy zajdzie taka potrzeba, można rozszerzyć te czynności o doraźne wsparcie. Serwis dzienny ma służyć pomocą przy każdym zadaniu, dlatego można zwrócić się też z prośbą o usunięcie rozlanych napojów czy jedzenia, które zostawiło ślad na dywanie. W ten sposób jest większa szansa na to, że zabrudzenie zostanie skutecznie wywabione.

 

Serwis dzienny – własny zespół czy firma z zewnątrz?

 

Serwis dzienny jest potrzebny w każdej, zwłaszcza większej firmie, którą dodatkowo odwiedzają klienci. Trudno, aby przez 8 czy 10 godzin udało się utrzymać w pomieszczeniach nieskazitelny porządek, dlatego też trzeba działać na bieżąco. Oczywiście możesz powołać wewnętrzny zespół sprzątający, ale nie oczekuj, że Twoi pracownicy się tego podejmą. Znacznie częściej firmy decydują się na profesjonalny serwis dzienny z zewnątrz. Outsourcing jest wygodny i pozwala zredukować koszty. Utrzymaniem czystości zajmują się wówczas osoby doświadczone z kwalifikacjami. Mają one elegancki uniform, który wyróżnia ich spośród personelu. W ten sposób każda osoba szukająca pomocy, prosząca o wsparcie, a nawet pytająca o drogę wie do kogo się zwrócić. 



autor: Paulina Duda

Koordynator Operacyjny Fresh Facility, odpowiada za relacje z kluczowymi klientami na terenie Krakowa.