Sprzątanie biura – najczęstsze błędy

Jak profesjonalnie sprzątać powierzchnie biurowe?

sprzątanie biura fresh faiclity

Wielu osobom wydaje się, że nie ma nic prostszego niż sprzątanie biura. Przetarcie blatów biurka, odkurzanie wykładziny, przetarcie blatów w firmowej kuchni… Pracujesz w przestrzeni biurowej? Zastanów się, jak dbasz o czystość swojego miejsca pracy. Zapewne masz swoje rytuały, w końcu czynność tę powtarzamy praktycznie codziennie. Okazuje się jednak, że większość z nas popełnia błędy, utrudniając pracę firmie sprzątającej. Na co zwrócić uwagę podczas czyszczenia biura? Podpowiadamy.

Wydawać by się mogło, że każdy z nas doskonale zdaje sobie sprawę, że wie, w jaki sposób należy sprzątać biuro. Sprzątnięcie kurzu z półek, odkurzenie wykładziny, zmycie paneli i gotowe. Czyżby? Okazuje się, że wiele osób popełnia błędy przy sprzątaniu biura. Jednym z nich jest nieodpowiednia kolejność sprzątania.

sprzątanie biura fresh facility

W biurze zakres obowiązków przy sprzątaniu jest ogromny. Jednak można sobie ułatwić pracę. Wystarczy zachować odpowiednią kolejność etapów sprzątania. Złota zasada mówi, że czyszczenie należy zacząć od góry, a na podłogach kończyć. Jeżeli widzimy, że pod sufitem pojawiła się pajęczyna, to zdejmujemy ją jako pierwszą, następnie myjemy okna i parapety, przecieramy kurze na biurkach, a na samym końcu odkurzamy dywany i dokładnie myjemy mopem podłogi.

 

Kolejność sprzątania biura 

 

Wpadki pojawiają się także przy sprzątaniu biurowej kuchni. Stosowanie nieodpowiednich środków czyszczących to bardzo częsty błąd. Wiele osób wylewa mleczko bądź płyn do mycia bezpośrednio na blaty, czy na meble. Lepszym wyjściem będzie rozpylenie detergentu na szmatkę i dopiero wtedy zmywanie brudu. W ten sposób można uniknąć trudnego do usunięcia osadu, który może osiąść na meblach. W sprzątaniu istnieje bardzo ważna zasada - zawsze należy zaczynać od ścierania kurzy i czyszczenia powierzchni „na sucho”. Dopiero po ściągnięciu wierzchniej warstwy można przejść do mycia. 

 

Porządek w firmowej kuchni 

 

W biurze pierwszą czynnością z rana jest kawa. Większość z nas nie wyobraża sobie poranka bez niej. W takim przypadku nietrudno o plamy po kawie, które często pojawiają się na biurku. Te szybko zasychają, a utrwalone plamy są bardzo trudne do usunięcia. Dlatego plamę najlepiej od razu wytrzeć, żeby nie uszkodziła powierzchni biurka, zwłaszcza gdy jest drewniane. To samo dotyczy wykładzin. Jeśli plama po kawie zaschnie, koniecznie będzie pranie wykładziny, im dłużej brud znajduje się na powierzchni, wsiąka i zasycha, tym wykładzina będzie trudniejsza do wyczyszczenia. 

 

Po zakończeniu pracy kubek czy talerzyk po lunchu trzeba umyć. Tutaj też nie trudno o błąd. Wiele osób pozostawia naczynia na biurku na cały dzień, a to z kolei sprawia, że resztki po jedzeniu czy piciu zasychają. Takie naczynia znacznie trudniej umyć, nawet przy pomocy płynu do naczyń. Pamiętajmy, że należy używać ciepłej wody, bo zimna nie usunie tłuszczu. 

 

Mycie okien dla firm 

 

Podobna zasada obowiązuje przy myciu okien. Odpowiedni detergent usunie kurz i piasek z szyb oraz parapetów. Używając płynu do mycia okien, trzeba go dokładnie rozprowadzić, żeby nie powstały nieestetyczne plamy i smugi. Kolejną niepoprawną czynnością jest mycie okien w słoneczny dzień. Ostre słońce sprzyja powstawaniu brzydkich smug. Wszystko przez to, że promienie słoneczne wysuszają detergenty, zanim w ogóle zdążymy je wytrzeć. Myjąc szyby w pochmurny, ale ciepły dzień, unikniemy brzydkich zacieków, które mogą negatywnie wpływać na wizerunek firmy.

 

W Fresh Facility proponujemy mycie okien wodą destylowaną - ta metoda to gwarancja czystych okien bez smug
Mycie okien dla firm 

 

 

Nieco inaczej powinno wyglądać mycie podłóg z paneli lub płytek. Częstym błędem jest stosowanie domowych sposobów. Wylewanie octu lub płynu na powierzchnie może skutkować zniszczeniami. Ocet nie usunie siedlisk bakterii, dlatego nie powinno się go stosować do dezynfekcji blatów czy stolików kuchennych. Do czyszczenia powierzchni biurowej powinniśmy używać wyłącznie profesjonalnej chemii. Wiedzę o odpowiednich środkach posiada firma sprzątająca. Koordynatorzy współpracują z technologiem ds. utrzymania czystości. Specjaliści mają bieżącą wiedzę o materiałoznawstwie, znają specyfikę danych powierzchni i potrafią tak dobrać roztwór, by wyczyścić i wypielęgnować podłogę w biurze. 

 

Mopy, ściereczki, szmatki 

 

Następny kłopot przy sprzątaniu biura, jaki często się pojawia, a my nie zwracamy na niego nawet uwagi, to brudne szmatki, ścierki i końcówki do mopów. Po każdym sprzątaniu ściereczki i mopy powinny być dokładnie myte. Można je wyparzyć lub wyprać z dodatkiem niewielkiej ilości delikatnego detergentu. Nie zapominajmy, że higiena przy sprzątaniu biura to podstawa, bo jej brak może powodować u pracowników różne choroby czy alergie. W brudnych gąbkach czy ścierkach mogą rozmnażać się groźne bakterie i wirusy. Przez nie z kolei w biurze może rozprzestrzeniać się brzydki zapach, który może skutecznie odstraszyć potencjalnych klientów. Dlatego świeże szmatki to podstawa w kwestii sprzątania biur i zawsze trzeba o tym pamiętać. Decydując się na profesjonalną firmę sprzątającą, nie musisz martwić się o środki czystości, mopy, ściereczki czy nawet odkurzacz. Zespół rozpoczynający abonamentowe sprzątanie biura jest w pełni wyposażony. Twoim zadaniem jest wytyczenie miejsca — schowka na środku i sprzęt. To punkt, w którym przechowywane będzie wyposażenie firmy sprzątającej.  

 

Czystość w zakładzie pracy to istotna kwestia. Wystarczy tylko stworzyć odpowiedni podział obowiązków oraz pamiętać o kilku prostych zasadach, aby sprzątanie biur było nie tylko przyjemne, ale przede wszystkim skuteczne. Firmy sprzątające działają wedle zakresu i harmonogramu prac. Panie sprzątające rozliczane są zadaniowo, nad jakością prac czuwa koordynator. Chcesz wiedzieć więcej? Skontaktuj się z nami i zapytaj o bezpłatną wycenę.



autor: Anna Gałowicz

Koordynator Operacyjny Oddział Kraków. We Fresh Facility zajmuje się koordynacją usług porządkowych realizowanych w biurach, placówkach medycznych, halach produkcyjnych oraz sprzątaniami pobudowlanymi.