Sprzątanie w przestrzeniach coworkingowych – na czym polega?

Jakie stwarza wyzwania?

sprzątanie przestrzeni coworkingowych

Przestrzenie coworkingowe są zajmowane przez wielu pracowników. Wspólna przestrzeń do pracy oznacza komfortową, pozbawioną barier komunikację między członkami zespołów. Firmom zaś pozwala zoptymalizować koszty utrzymania biura. A jak to wygląda pod kątem utrzymania czystości? Sprzątanie cowork to profesjonalna usługa, na którą decyduje się wielu zarządzających przestrzeniami tego typu. Dowiedz się, jakie wyzwania stoją przed firmami porządkowymi i jak im sprostać z zachowaniem najlepszych standardów – sprzątania oraz pracy.

 

Zainteresowanie biurami coworkingowymi

 

Coworking szturmem podbija rynek biurowy w Polsce, a zapotrzebowanie na współdzielenie przestrzeni do pracy oraz kosztów związanych z jej utrzymaniem nieustannie rośnie. Potwierdzają to dane, z których wynika, że transakcje najmu powierzchni elastycznych będą stanowiły 6% całkowitego popytu w Europie w 2024 r. Udział tego typu powierzchni w całkowitych zasobach biurowych w przyszłości może wzrosnąć nawet do 20%, jak wynika z komentarza Thomasa Jodara, Associate Directora w Savills będącego liderem projektu Workthere w Polsce.

 

 

 

Biura elastyczne wymagają… elastycznego podejścia

 

Miejsca takie jak biura coworkingowe kuszą najemców dużą swobodą, elastycznością umów, terminów ich obowiązywania, atrakcyjną lokalizacją, wreszcie nowoczesnym wyposażeniem zaspokajającym potrzeby każdego przedsiębiorcy. 

Dużym atutem jest beztroska, jaką daje korzystanie z przestrzeni coworkingowych – najemca płaci czynsz w ustalonej wysokości, a w nim ma zagwarantowany serwis sprzątający, dostęp do Internetu, recepcji, ekspresu do kawy, salki konferencyjnej i wielu innych (w zależności od oferty). 

 

Wielu pracowników, wiele potrzeb i oczekiwań

 

W zamyśle przestrzenie coworkingowe mają być dzielone przez freelancerów, czasem przez zespoły pracujące w ramach jednej instytucji. W praktyce oznacza to zlepek różnych zawodów, a każda z grup ma inny styl pracy oraz oczekiwania względem miejsca, w którym ją wykonuje. Nierzadko w jednym pomieszczeniu typu open space ramię w ramię siedzą pracownicy agencji kreatywnych, dziennikarze, graficy czy twórcy contentu oraz pracownicy umysłowi, tj. programiści, maklerzy czy księgowi. 

Jak sprostać ich potrzebom? To wyzwanie dla projektujących biura coworkingowe i zarządzających nimi. Po stronie zespołu sprzątającego jest zapewnienie każdemu higienicznych, komfortowych warunków pracy w świeżym otoczeniu. Można to uzyskać dzięki:

  • analizie potrzeb i wyzwań, jakie czekają w danym miejscu,
  • ustalenie grafiku pracy, aby działania ekipy porządkowej nie kolidowały z realizowaniem obowiązków zawodowych,
  • dopasowanie środków czystości do miejsc, które podlegają czyszczeniu.

Bardzo ważne jest przy tym rozpoznanie potrzeb pracowników. Dla ogólnego bezpieczeństwa i komfortu można wdrożyć metody sprzątania ekologicznego oraz korzystać ze środków wolnych od agresywnej chemii. 

 

Jak przestrzegać granic i nie wchodzić sobie w drogę?

 

Brak ścian lub innych elementów konstrukcyjnych, które stanowiłyby wizualną i akustyczną barierę między różnymi zespołami i zajmowanymi przez nie strefami to spore wyzwanie dla firmy sprzątającej. Do tego dochodzą niestandardowe godziny pracy, bo większość biur coworkingowych, zwłaszcza w dużych miastach, działa przez całą dobę. Oznacza to, że pracownicy mogą pojawiać się o różnych porach i tak naprawdę serwis sprzątający nigdy nie ma pełnej swobody działania.

Ogólnie jednak przyjęło się dzielenie doby na strefę głośną (dzienną) oraz cichą (nocną). Ta druga obowiązuje w godzinach od 22 do 6 rano, więc wtedy lepiej nie uruchamiać głośnych sprzętów, które robiłyby sporo hałasu. Chyba że w ramach ustaleń zarządca biura coworkingowego zdecyduje się na korzystanie z wieczornego lub nocnego serwisu sprzątającego. Dobrze jednak poinformować o tym najemców, aby znali grafik prac ekipy porządkowej i mogli zdecydować, czy chcą w tym samym czasie przebywać w biurze. Zawsze też pozostaje serwis weekendowy. 

 

 

 

Wiele osób w biurze, różna kultura pracy

 

Podczas gdy pracownicy jednej instytucji mają wpojone zasady organizacyjne obowiązujące w danym miejscu, znają kulturę pracy oraz najważniejsze zasady w podejściu m.in. do ekologii czy sprzątania, o tyle coworking to zlepek wielu różnych osobowości. Trudno zapanować nad osobami, które są w różnym wieku i mają różne przyzwyczajenia. Kto powinien czuwać nad ogólna organizacją przestrzeni, bezpieczeństwem i harmonią w takim miejscu? Może to być oddelegowany w tym celu manager lub kierownik ekipy porządkowej. Należy to ustalić przy negocjowaniu warunków współpracy, a także zdefiniować w umowie. 

 

Sprzątanie miejsc niestandardowych

 

Biura coworkingowe prześcigają się w zapewnianiu najemcom atrakcji, a im więcej nietypowego wyposażenia, tym większe wyzwanie dla firmy sprzątające. Dzisiaj coraz częściej w opisie oferty można znaleźć takie „wabiki” jak strefa gier, biblioteka, bujna roślinność tropikalna, podświetlane akwarium. Drewniane lady recepcyjne, wykonane z tworzywa stoły i krzesła w salach konferencyjnych, podłogi wyłożone wykładzinami, duże przeszklenia 

 

Jakość sprzątania pozostaje priorytetem

 

Pandemia koronawirusa za nami, jednak z tego trudnego okresu zostały nam konkretne nawyki. Podświadome trzymanie dystansu, dokładniejsze i częstsze mycie rąk, dezynfekowanie miejsc, które są dotykane przez wiele osób (np. klamki, biurka, klawiatury). To pozytywne nawyki, których przestrzegamy zwłaszcza w przestrzeni publicznej, a taką jest bez wątpienia biuro coworkingowe. 

Wiele osób na dużej powierzchni wymaga wdrożenia i utrzymania najlepszych standardów jakości, jeśli chodzi o sprzątanie. 

 

Wysoki standard usług porządkowych jednym z atutów biura coworkingowego

 

Obok wszystkich wymienionych wyżej udogodnień, jakie oferują biura coworkingowe, istotne jest, aby sprostać tym podstawowym. Bez wątpienia zalicza się do nich sprzątanie, a korzystanie z usług profesjonalnego, kompetentnego personelu jest jednym z argumentów przemawiających za wyborem danego miejsca do pracy. Spraw, aby Twoje biuro konkurowało z innymi nie tylko designem czy niebanalną strefą chilloutu, ale też czystością, która zapewnia komfort oraz bezpieczeństwo. 



autor: Klaudia Orzechowska

Koordynator Operacyjny Fresh Facility, odpowiada za relacje z kluczowymi klientami na terenie Śląska. Specjalizuje się w ekopraktykach, zarządza wdrożeniami ekologicznych usług porządkowych w przestrzeniach biurowych.